Tovi sitten muistutin eräälle liiketoimintajohtajalle kuinka hänen olisi tärkeää luoda bisnekseensä asioita, joilla erottua kilpailijoista. ”Päämiehet voivat niin tehdä, mutta me emme oikeasti voi erottua muista”, hän vastasi ylväästi. Olin kohteliaasti eri mieltä. Hän myötäili mutta pysyi kannassaan. Katsoimme toisiamme. Huoneessa oli myös muita, joten päätimme ymmärtää toistemme näkökulmat ja annoimme asian olla.
Eräässä koulutuksessa taas tapasin omaa yritystään aloittelevan valokuvaajan. Kysyin heti kärkeen että miten hän erottuu kilpailijoistaan. Valokuvaaja hämmentyi ja vastasi että ”No, mun tyyli on sillai erilainen kuin muilla”. Kysyin minkälaisia kuvauskeikkoja hän tekee. ”No kaikenlaisia, häitä ja sellaisia”. Koulutus jatkui, enkä ehtinyt keskustelussa pidemmälle.
Olisin halunnut kertoa johtajalle ja valokuvaajalle, kuinka näin jäniksen pomppivan pellolla kauniina kesäiltana. Ensin en huomannut mitään ihmeellistä, mutta sitten – ikään kuin pusikko olisi heilahtanut? Sitten taas ei mitään. Yht’äkkiä kaksi kenkälusikkaa suhahti esiin korsien keskeltä: pitkäkorva! Sitten se katosi taas.
Pupujussi on arka saaliseläin. Sen tuleekin maastoutua maisemaan pysyäkseen hengissä. Meidän tehtävämme taas on astua esiin ja erottua markkinasta.
Erottumista helpottaa se, että laiskoja ja pelokkaita yrittäjiä ja johtajia on pellot pullollaan. Ja lisää syntyy vauhdilla kuten aloitteleva valokuvaaja osoitti. En kuitenkaan soimaa häntä, sillä usein ihmiset vain katsovat ympärilleen ja tekevät samaa mitä toiset.
Mutta jos olet samanlainen kuin muut, et anna ihmisille mitään erityistä syytä kiinnostua ja innostua sinusta, yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi. Ja todennäköisesti olet mukana laskevien hintojen ja katteiden alamäessä.
Kun taas uskallat erottua toimialallasi, saat ihmiset helpommin huomaamaan sinut ja kiinnostumaan sinusta. Helpotat asiakkaidesi valinnan vaikeutta ja teet enemmän kauppaa paremmilla hinnoilla.
- Nuori valokuvaaja: Ala terottaa kulmahampaitasi, astu esiin ja ota reviiri haltuun. Tule vaikka alueesi parhaaksi drone-kuvaajaksi. Tai taaperoikäisten tallentajaksi.
- Bisnesjohtaja: Ryhdistäydy ja lopeta tylsä urapeli. Saat asiakkaat ja omat porukat puolellesi kun annat palaa. Kaikki janoavat muutosta, joten tee jotain erilaista.
- Entäs sinä sitten? Katso omaa tilannettasi. Oletko sinäkin jänis? Varovasti nostat korvasi pystyyn ja sitten luikit äkkiä koloosi? Miten siis oikeasti erotut kilpailijoistasi? Anna mennä ja saat tyytyväisempiä asiakkaita ja enemmän kauppaa paremmalla katteella.
Hyvä uutinen on se, että jänöjä riittää ja ne eivät halua erottua. Joten jos vain suinkin rohkenet, sinulla on edessäsi pulleat ajat 🙂
T: Marko
P.S. Jos haluat oppia erottumaan kilpailijoistasi, lataa itsellesi ilmainen Erottumistyökalu täältä.
Marko Ikonen auttaa yrittäjiä, johtajia, asiantuntijoita ja osaajia erottumaan markkinassa ja kasvattamaan myyntiään. Hän on myynyt ja markkinoinut menestyksekkäästi erilaisia tuotteita ja palveluita yli 20 vuoden aikana ja johtanut erilaisia myynti-, markkinointi- ja tuotteistustiimejä. Ikonen sparraa päivittäin ammattilaisia tuomaan tekemisensä esille tavalla, joka auttaa loppuasiakkaita eteenpäin ja samalla vahvistaa ammattilaisten auktoriteettiasemaa.