Puhelinmyyjä kauppasi minulle uutta liittymää. Sanoin, että haluan katsoa hänen tarjouksen rauhassa, enkä autolla ajaessa. Pyysin häntä laittamaan tarjouksen sähköpostiini. Vastaus ei yllättänyt pätkääkään. Hän kieltäytyi laittamasta kirjallista tarjousta. ”Se ei nyt vaan käy. Sinun pitää nyt heti vastata kyllä vai ei”.

Samoin toimii huomattava osa puhelinmyyjistä. Miksi? Yksi syy on että, suullisen tarjoukseen on vastattava heti. Muutoin se ei enää ole myyjää sitovana voimassa. Monet puhelinmyyjät eivät myöskään halua antaa harkinta-aikaa? Se on minun näkemykseni mukaan tärkein perustelu kieltäytyä kirjallisen tarjouksen lähettämisestä. Toki sähköpostin laitto vie hieman aikaa. No kuinka nyt toimin? Pidän pääni, jos myyjä ei laita kirjallista tarjousta sähköpostiin, jos sitä pyydän, en osta.

Suullisen sopimuksen sisältöä on vaikea todistaa. Kuinka esimerkiksi tämä iso operaattori pystyisi laskuttamaan minua ja todistamaan, mikä liittymä ja millä ehdoilla se on sovittu? Heille ei riitä suullisesti sovittuna ”samantyyppinen”. He laittavat sähköpostiin kirjallisen tilausvahvistuksen (kuluttajasuojalakikin velvoittaa). Vasta tässä vaiheessa minulle selviäisi tarkasti, mitä heidän samantyyppinen tarkoittaa. Kynnys kiistää tilausvahvistusvaiheessa sopimuksen sisältö on korkeampi ja muistanko enää tarkasti, millä ehdoilla kauppa sovittiin puhelimessa autolla ajaessa?

Kuluttajaviraston mukaan laskua ei tarvitse maksaa, jos kuluttaja ei ole saanut etämyynnistä tilausvahvistusta. Kuluttajan on saatava verkossa tai puhelimella tehdystä tilauksesta tilausvahvistus. Kuluttajavirasto tulkitsee kuluttajansuojalakia. Lähteenä on Talouselämän artikkeli 24.4.2014. Ihan tämän varaan en kuluttajana laske. Kuluttajavirasto voi antaa vain suosituksia! Niiden noudattaminen on vapaaehtoista. Toki niihin voi vedota.

Olipa tilausvahvistus tullut tai ei, niin reklamoin palvelun tai tavaran välittömästi, jos se ei vastaa sovittua. Reklamoin niin, että voin todistaa tehneeni reklamaation ja sen sisällön. Ilman reklamaatiota on iso riski, että häviän. En ole antanut myyjälle mahdollisuutta korjata virhettään ja/tai hyväksyn hiljaisesti myyjän toimet, jos en reklamoi. Siis reklamoin aina myyjän virheet. (Lataa Reklamaation tarkistuslista ilmaiseksi tästä).

Täytyy huomioida myös palautusoikeus 14 vrk kuluttajakaupassa, kun kyseessä on koti- tai etämyynti. Kuluttajalla on oikeus peruuttaa koti- ja etämyyntisopimus (Kuluttajasuojalaki www.finlex.fi 6 luku 14§). Myyjän on ilmoitettava palautus ja peruutusoikeudesta. Joissakin erityissä tilanteissa palautus tai peruutus ei ole mahdollinen.

Puhelinmyyjien kanssa kannattaa olla tarkkana. Samoin jos itse myyt tuotteitasi tai palveluitasi puhelimitse. Jos tarvitset lisätietoa, autan mielelläni.

Vastuun rajoitus

En vastaa mahdollisista puutteista tai virheistä. Tämä on näkemykseni asiasta yleisellä tasolla ja oma tapani toimia. Sopimukset ovat riskialttiita ja ne tulee ratkaista tapauskohtaisesti.

 

Auvo Paananen
info@osumo.fi

 

Auvo Paananen (lakiekonomi) on kokenut talousoikeuden asiantuntija, joka auttaa yrityksiä, liittoja ja järjestöjä tekemään parempia sopimuksia ja selvittämään riitatilanteet mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti.