Työskentelin kauan sitten toimistotarvikefirmassa myyjänä. Otin lopputilin jo parin kuukauden jälkeen, mutta tuossakin ajassa ehdin oppia muutaman tärkeän asian, joista on ollut iso hyöty myöhemmissä koitoksissa.
Tässä yksi noista tärkeistä opeista: Myynnin kasvattamisen kaava.
Löysin silloisen toimistohuoneeni laatikosta edellisen myyntireiskan jättämän pumaskan. Jonkun myyntikoulutuksen tuliaisia, veikkaisin. Yhdeltä sivulta löytyi myynnin kasvattamisen kaava, joka yksinkertaisuudessaan kolahti heti:
Enemmän asiakkaita * Suurempi kertaostos * Tiheämpi ostosykli = Enemmän myyntiä
Ja toisin kuin lukion aikaiset derivoinnit, tämä kaava jäi päähän. Ja sen logiikka toimii edelleen.
Kun parannat tekemistä jo yhdessä kaavan osassa, kasvatat samalla myös kokonaismyyntiä. 15% suurempi kertaostos = 15% enemmän myyntiä.
Mutta varsinainen taika tapahtuu kun parannat hieman jokaisella alueella. 15% enemmän asiakkaita * 15% suurempi kertaostos * 15% tiheämpi ostosykli = 52% enemmän myyntiä!
=> Miten kauhot itsellesi 15% enemmän asiakkaita?
=> Miten nostat kertaostoksen 15% suuremmaksi?
=> Miten laitat asiakkaat ostamaan 15% useammin?
Ja mitä 52% isompi myynti tarkoittaisi omaan arkeesi? 🙂
T: Marko
P.S. Jos haluat jutella myyntisi kasvattamisesta, lähetä viestiä info@osumo.fi
Marko Ikonen auttaa yrittäjiä, johtajia, asiantuntijoita ja osaajia erottumaan markkinassa ja kasvattamaan myyntiään. Hän on myynyt ja markkinoinut menestyksekkäästi erilaisia tuotteita ja palveluita yli 20 vuoden aikana ja johtanut erilaisia myynti-, markkinointi- ja tuotteistustiimejä. Ikonen sparraa päivittäin ammattilaisia tuomaan tekemisensä esille tavalla, joka auttaa loppuasiakkaita eteenpäin ja samalla vahvistaa ammattilaisten auktoriteettiasemaa.